چهارشنبه, ۱۳ تیر ۱۴۰۳ /
13355
۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۱

سخنان لاوروف در نشست شورای امنیت در خصوص اوضاع خاورمیانه

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: “ایالات متحده تمام تلاش های سازمان ملل برای توقف خونریزی در نوار غزه را مسدود می کند، واشنگتن به مجازات دسته جمعی فلسطینیان ادامه می دهد.”



سخنان لاوروف در نشست شورای امنیت در خصوص اوضاع خاورمیانه

به گزارش اسپوتنیک، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه شامگاه سه شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که به اوضاع خاورمیانه اختصاص داشت، گفت: “نه تنها ملاحظات سیاست بزرگ، بلکه اخلاق جهانی بشری ما را ملزم به اتخاذ تدابیر عاجل برای توقف آتش و رنج مردم در فلسطین می کند. به همین ترتیب، اقدامات لازم برای جلوگیری از بی ثباتی بیشتر اوضاع در سایر بخش های خاورمیانه ضروری است. تا کنون، شورای ما نتوانسته است پاسخ مناسبی به این چالش واقعاً تغییر دهنده زندگی ارائه دهد. دلیل آن مشخص است، در موضع آمریکا نهفته است که جلوی همه ابتکارات برای توقف خونریزی در سرزمین های اشغالی را می گیرد.”
وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه “مدبر بودن دیپلماسی آمریکا نگران‌کننده است”، افزود که واشنگتن یا قطعنامه‌های آتش‌بس را وتو می‌کند یا خواهان کاهش شدت خصومت‌ها در غزه است.
لاوروف تاکید کرد: واضح است که این امر به ادامه مجازات دسته جمعی فلسطینیان اجازه می دهد.”
وزیر خارجه روسیه در ادامه سخنرانی خود بیان کرد: “من دوست ندارم واشنگتن بار دیگر به دیپلماسی دوجانبه ظاهراً مؤثر، اما در واقع کاملاً شکست خورده خود تکیه کند، به این امید که به نحوی پارامترهای مساعد حل و فصل خاورمیانه را قبل از انتخابات نوامبر حل و فصل کرده و اصلاً به پیامدهای درازمدت آن اهمیتی ندهد.”
وی تاکید کرد که روسیه از اظهارات رهبری اسرائیل که فرمول دو کشور برای حل و فصل فلسطین و اسرائیل را زیر سوال می برد، نگران است.
وی ادامه داد: “یکی از نگرانی‌های خاص، انتشار افکار منزجرکننده‌ای مانند آوارگی اجباری همه فلسطینی‌ها از محل اقامت دائم خود است. چنین سناریویی غیرقابل قبول است و تحت هیچ شرایطی نباید اجرا شود.”
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در این نشست گفت: ” همچنین خطر ابتلا به بیماری همه گیر در نوار غزه به شدت افزایش یافته است، سیستم فاضلاب تخریب شده است و بخشی از زمین های کشاورزی هرگز بازسازی نخواهد شد.
وی ادامه داد: “در نتیجه بمباران، خاک، آب‌های زیرزمینی، آب‌های دریای ساحلی و جو به میزان بی‌سابقه‌ای با لایه‌ای ضخیم از محصولات انفجار و احتراق، تجهیزات و مهمات تخریب شده، مواد شیمیایی، زیست توده در حال تجزیه، آلوده شده‌اند.”
وزیر خارجه روسیه در ادامه تاکید کرد، روسیه امیدوار است که فلسطینی ها متحد شوند و از درگیری های داخلی دست بکشند.
وی تاکید کرد که وقتی صحبت از پارامترهای به اصطلاح فردا می شود، تعدادی از عوامل باید از اهمیت اساسی برخوردار باشند.
لاوروف گفت: “اول، اراده تثبیت شده خود مردم فلسطین. فلسطینی‌ها که از فرصتی برای تشکیل کشور محروم هستند، سزاوار این هستند که این موضوع در نهایت حل شود. شرط اول و اصلی این امر وحدت خود ملت فلسطین است. ما اعتماد داریم که برادران و خواهران فلسطینی ما خرد راهبردی نشان خواهند داد و همه ملاحظات فرصت طلبانه و نزاع های داخلی را که مانع ملت سازی می شود، کنار خواهند گذاشت. آنها باید خودشان تصمیم بگیرند که وضعیت آینده آنها چگونه باشد، چه کسی و چگونه آن را اداره کند. به نظر من همکاران غربی ما به این دموکراسی می گویند.”
وزیر خارجه روسیه با اشاره به وظایف شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکید کرد: شورای امنیت سازمان ملل همچنان باید به مأموریت خود عمل و خواستار آتش بس شود، در غیر این صورت هیچ تضمینی وجود ندارد که خصومت ها با قدرت دوباره از سر گرفته نشوند.”
سرگئی لاوروف از اعضای شورای امنیت سازمان ملل خواست که تشکیل کشور فلسطین را “به زمانی دیگر” موکول نکنند و این موضوع را “وظیفه اخلاقی جامعه بین المللی” بدانند. وی تاکید کرد: “من می‌خواهم یک بار دیگر از اعضای شورا ی امنیت بخواهم که تسلیم این توصیه‌ها نشوند که ظاهراً واشنگتن همه چیز را تحت کنترل دارد، اینکه ایالات متحده مسائل را در میدان حل می کند و یک بار دیگر موضوع ایجاد کشور فلسطین را به زمانی دیگر موکول نمی کند.”
وزیر امور خارجه روسیه بر عدم وجود جایگزینی برای چارچوب حقوقی بین‌المللی موجود در این موضوع تاکید نمود و گفت: “این یک وظیفه اخلاقی جامعه بین‌المللی است و ما خواستار انجام آن هستیم.”
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در ادامه با اشاره به پیشنهاد این کشور درخصوص موضوع غزه گفت: “پس از رفع مرحله حاد بحران کنونی که باید با درخواست همبستگی شورای امنیت برای آتش بس تسهیل شود، پیشنهاد می کنیم رایزنی هایی در سطح وزیران برای تحکیم مواضع بازیگران کلیدی منطقه و توسعه گام های عملی برای ارتقای بازسازی وحدت فلسطین برگزار شود”.
وی خاطرنشان کرد: “در مرحله بعدی، قالب کنفرانس بین المللی حل و فصل خاورمیانه مورد تقاضا خواهد بود.”
لاوروف تاکید کرد: “هدف از برگزاری چنین کنفرانسی اعلام یک کشور فلسطینی، ایجاد تدابیری برای تضمین امنیت قابل اعتماد اسرائیل و عادی سازی روابط آن با کشورهای عربی و به طور کلی همه کشورهای مسلمان است.”
وی در ادامه با اشاره به تبعات درگیری در غزه برای تمام منطقه خاورمیانه افزود: “ناکامی شورای ما در اقدام همه جانبه به این معنی است که تشدید کنونی درگیری در فلسطین در سراسر منطقه همه گیر شده است. و نه بدون مشارکت فاجعه بار ایالات متحده و متحدانش، که حضور نظامی آنها در خاورمیانه، مانند سایر نقاط قاره اوراسیا، خطرات غیرقابل قبول جدیدی را برای امنیت بین المللی ایجاد می کند.”
وی خاطرنشان کرد: “روسیه تجاوزات آمریکا و انگلیس به یمن بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل و همچنین بمباران سوریه توسط اسرائیل را محکوم می کند.”
وی افزود: “وضعیت در مرز لبنان و اسرائیل نیز نگران کننده است.”
منبع : spnfa.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 13355 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
برچسب های :
ایسنا 17 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 25 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 25 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 26 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 28 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 31 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 33 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 34 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 34 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 35 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 35 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 36 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 37 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 37 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]

نظرات و تجربیات شما