چهارشنبه, ۱۳ تیر ۱۴۰۳ /
8924
۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۵:۳۹

ایران و پاکستان به جای مقابله با هم، به دشمن مشترک‌شان بپردازند/ سیاست خارجی به جای بخش دیپلماتیک دست نظامیان است

معاون پیشین دفتر مطالعات وزارت خارجه در خصوص اتفاقات اخیر پاکستان به اصلاحات نیوز می گوید: دولت ایران و پاکستان هر دو معتقدند که مواضع گروه‌های شرور را ترور کرده اند نه به مواضع خود کشور. اما اینکه دو کشور نتوانند به صورت مشترک با این تهدیدات مقابله کنند به خودی خود یک نقصان است.



ایران و پاکستان به جای مقابله با هم، به دشمن مشترک‌شان بپردازند/ سیاست خارجی به جای بخش دیپلماتیک دست نظامیان است

محسن روحی صفت کارشناس مسائل پاکستان و معاون پیشین دفتر مطالعات وزارت خارجه در گفتگویی با اصلاحات نیوز، با اشاره به حمله موشکی صبح روز پنجشنبه پاکستان به منطقه سروان که منجر به کشته شدن ۹ نفر از هموطنانمان شد، می‌گوید: اینکه دو کشور همسایه که اشتراکات زیادی هم باهم دارند، وارد منازعه با یکدیگر شوند نشان دهنده شکست سیاست است. زمانی که سیاست شکست می‌خورد اقدامات قهر آمیزایجاد می‌شود. 

وی ادامه داد: دولت ایران و پاکستان هر دو معتقدند که مواضع گروه‌های شرور را ترور کرده اند نه به مواضع خود کشور. اما اینکه دو کشور نتوانند به صورت مشترک با این تهدیدات مقابله کنند به خودی خود یک نقصان است و به نظر می‌رسد این مسیر تله ای است که کشورهای مخالف ایران علاقه دارند تا ما در آن حرکت کنیم؛ به جای اینکه به تقویت بنیان‌های مشترک دو طرف بپردازیم، روی نقاط منفی متمرکز شده ایم. 

اینکه دو کشور همسایه که اشتراکات زیادی هم باهم دارند، وارد منازعه با یکدیگر شوند نشان دهنده شکست سیاست است. زمانی که سیاست شکست می‌خورد اقدامات قهر آمیزایجاد می‌شود. 

روحی صفت با بیان این موضوع که دو طرف باید به گفتگوهای مشترک برگردند، گفت: پاکستان به طور جدی گروهک‌های مخالف و تروریست مقابله کند و دو طرف نسبت به این موضوع اطمینان پیدا کنند. اگر افرادی هم رفت و آمد می‌کنند که از چشم ایران پنهان است، مرزهایش را محدود کند. ما مرزهای طولانی با افغانستان و پاکستان داریم و هیچگونه حفاظ قابل اتکایی میان مرزها وجود ندارد، نه دیواری نه خندقی نه پاسگاهی! اگر رادارهای الکترونیکی و سایر اقدامات محافظتی در مرزها استفاده شود، امنیت بالا می‌رود. به نظر این یک نقصان در سیاست دولت فعلی خواهد بود.

دولت ایران و پاکستان هر دو معتقدند که مواضع گروه‌های شرور را ترور کرده اند نه به مواضع خود کشور. اما اینکه دو کشور نتوانند به صورت مشترک با این تهدیدات مقابله کنند به خودی خود یک نقصان است و به نظر می‌رسد این مسیر تله ای است که کشورهای مخالف ایران علاقه دارند تا ما در آن حرکت کنیم؛ به جای اینکه به تقویت بنیان‌های مشترک دو طرف بپردازیم، روی نقاط منفی متمرکز شده ایم. 

او در ادامه می‌گوید: این مسیری که در پیش گرفته اند مسیر درستی نیست و دو کشور باید بتوانند مواضع خودشان را تقویت کنند. الان موضوع افغانستان یک موضوع مشترک میان ما و پاکستان است و یک تهدید برای دو کشور است. همین گروه جندالله زمانی که طالب ها به قدرت رسیدند جرات و قدرتشان بیشتر شده و برخی از خبرها حاکی از این است که در بخش های امنیتی افغانستان هم این گروه حضور دارند. در واقع ما و پاکستان یک دشمن مشترک داریم و آنهم این گروه های افراطی هستند که در سرزمین های قبایلی پاکستان و افغانستان مخفیگاه دارند. هم ما و هم پاکستان قربانی حملات تروریستی این گروه های تروریستی هستیم و باید دست به دست هم دهیم با این معضل مقابله کنیم نه اینکه گرفتار درگیری های میان خودمان شویم. 

سکان سیاست خارجی بیشتر دست بخش های نظامی است تا بخش های سیاسی و دیپلماتیک، وقتی سیاست خارجی به دست بخش دیپلماتیک باشد، باعث می‌شود تا از ابزارهای دیپلماتیک بهره برده شود و به دورنمای موضوعات بیاندیشند. بخش های سیاسی و دیپلماتیک باید بیشتر به موضوعات خارج از کشور دخیل باشند تا بتوانند منافع ملت را بیشتر تامین کنند. این حرفی بود که آقای ظریف هم مطرح کردند و گفتند قانون اساسی به شکلی چیده شده است که شورای امنیت ملی که بخش های غیرنظامی اکثریت باشند تا با مدل نظامی بسته نشود. دو کشور باید باهم گفتگو کنند و به شکل مسالمت آمیزی سعی کنند تا با این گروه های شرور مقابله کنند و دشمن مشترکشان فضای بیشتری ندهند. 

این کارشناس با بیان این موضوع که سکان سیاست خارجی بیشتر دست بخش های نظامی است تا بخش های سیاسی و دیپلماتیک، گفت: وقتی سیاست خارجی به دست بخش دیپلماتیک باشد، باعث می‌شود تا از ابزارهای دیپلماتیک بهره برده شود و به دورنمای موضوعات بیاندیشند. بخش های سیاسی و دیپلماتیک باید بیشتر به موضوعات خارج از کشور دخیل باشند تا بتوانند منافع ملت را بیشتر تامین کنند. این حرفی بود که آقای ظریف هم مطرح کردند و گفتند قانون اساسی به شکلی چیده شده است که شورای امنیت ملی که بخش های غیرنظامی اکثریت باشند تا با مدل نظامی بسته نشود. 

او در ادامه تصریح کرد: دو کشور باید باهم گفتگو کنند و به شکل مسالمت آمیزی سعی کنند تا با این گروه های شرور مقابله کنند و دشمن مشترکشان فضای بیشتری ندهند. 

منبع : eslahatnews.com
حتما بخوانید : ورق اتاق برگشت
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 8924 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
اسپوتنیک 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
اسپوتنیک 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]