دوشنبه, ۱۱ تیر ۱۴۰۳ /
5642
۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۲:۵۱

پهپاد‌ها و پرنده‌های بدون سرنشین ایرانی آسمان خلیج فارس را قرق کردند

مانور پهپاد‌ها و پرنده‌های بدون سرنشین در منطقه عمومی آبادان تا چابهار، سواحل خلیج فارس و آب‌های سرزمینی و دریایی عمان  در محدوده‌ای به وسعت ۶۰۰ هزار کیلومتر و از نوار ساحلی تا عمق ۴۰۰کیلومتری کشور و در مناطق مراقبت هوایی برگزار شد.



پهپاد‌ها و پرنده‌های بدون سرنشین ایرانی آسمان خلیج فارس را قرق کردند

پهپاد‌ها و پرنده‌های بدون سرنشین ایرانی آسمان خلیج فارس را قرق کردند

اطلاعات نوشت: توانمندی های ارتش و سپاه پاسداران در عرصه پدافند هوایی دررزمایش مشترک آسمان ولایت ۱۴۰۲ با موفقیتبه مرحله اجرا گذاشته شد.

سلاح مخوف ایرانی نفس‌ها را در سینه حبس کرد +عکس

رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۲با اعلام رمز «یا علی بن ابی طالب(ع)» از صبح پریروز در مناطق آبادان تا چابهار، سواحل خلیج فارس و آب های سرزمینی و دریایی عمان  آغاز شد و دیروز به پایان رسید.

این رزمایش با مشارکت نیروی پدافند هوایی ارتش، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ،نیروی دریایی ارتش، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  و همچنین بخش‌هایی از نیروی زمینی ارتش تحت کنترل عملیاتی قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص)  در منطقه عمومی آبادان تا چابهار، سواحل خلیج فارس و آب های سرزمینی و دریایی عمان  در محدوده‌ای به وسعت ۶۰۰هزار کیلومتر و از نوار ساحلی تا عمق ۴۰۰کیلومتری کشور و در مناطق مراقبت هوایی برگزار شد.

امیر عباس فرج‌پور سخنگوی رزمایش با بیان این که رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۲در این دوره با ابتکارات، خلاقیت ها و قابلیت های جدید مورد ارزیابی و آزمون قرار گرفت ، از تمرین رزم در قالب نرم افزارهای هوشمند  و استفاده از مدل سازی پدافند هوایی در جنوب کشور، آب های نیلگون خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز به عنوان مراحل مختلف رزمایش یاد کرد و گفت: در این رزمایش تمرینات از پیش تعیین شده و سامانه‌های جدید در محیط واقعی مورد ارزیابی و آزمون قرار گرفت و مشخص شد با آمادگی‌های کسب شده سناریوهای تهدیدات دشمن برای ما قابل شناسایی و رفتارشناسی است.

وی گفت: در این رزمایش تمرین مواجهه با تهدیدات متنوع در حوزه پهپادهای پرسه زن و پرنده های بدون سرنشین و مهمات هوشمند دور ایستا و پهپاد ها با سطح مقطع بسیار کم و قابلیت‌های مختلف در قالب نیروی مهاجم به اجرا گذاشته شد که نیروهای عمل‌کننده توانستند در مرحله کشف، شناسایی، درگیری و انهدام بسیار موفق عمل کنند.

سخنگوی رزمایش ،همدلی و هم‌افزایی نیروها و یگان‌های مختلف را از دیگر دستاوردهای این رزمایش اعلام کرد و گفت: نیروهای مسلح کشورمان اعم از نیروی پدافند هوایی ارتش، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی دریایی ارتش و سپاه و سایر نیروها از جمله یگان‌های پدافندی نیروی زمینی ارتش و سپاه به خوبی در قالب شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور به خوبی عمل کردند.

فرج پور با اشاره به نقش نیروی هوایی ارتش و نیروی هوافضا در رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۲گفت: حملات هوایی از طریق جنگنده‌های شکاری، هواپیماهای بدون سرنشین و با سرنشین به خوبی مورد ارزیابی قرار گرفت  ، همچنین از اسکرمبل‌های نیروی هوایی ارتش استفاده شد و توانمندی پدافند هوا پایه مورد آزمون قرار گرفت که نتایج قابل توجهی داشت.

وی همچنین با اشاره به اهداف برگزاری این رزمایش، گفت: تشکیل لایه‌های امن پدافند هوایی برای حفاظت از مرزهای هوایی جمهوری اسلامی و همچنین دفاع همه‌جانبه از مراکز حساس و حیاتی کشور از جمله اهداف این رزمایش است که با مهارت و هوشمندی کارکنان و نیروهای عملیاتی جوان و ولایتمدار پدافند هوایی ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحت هدایت و کنترل عملیاتی شبکه یکپارچه قرارگاه مشترک پدافند هوایی کشور به طور ۲۴ساعته انجام شد.

انهدام پهپادهای حمله‌ور

سامانه‌های موشکی ارتفاع کم «مجید» طی فرایند عملیاتی، پهپادهای حمله‌ور به منطقه رزمایش را مورد اصابت و انهدام قرار دادند.

سخنگوی رزمایش در این باره گفت: در ادامه مرحله اصلی رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۲، پهپادهای نیروهای حمله‌ور سازماندهی شده از پهنه آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس، دریای عمان و تنگه هرمز که قصد ورود به منطقه عمومی رزمایش را داشتند، توسط شبکه راداری، کشف، شناسایی، رهگیری و سپس با هماهنگی شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور به منظور درگیری و انهدام به سامانه موشکی ارتفاع کم مجید واگذار که با شلیک موفق موشک از این سامانه‌، سرنگون شدند.

به گفته فرج‌پور، دفاع مستحکم و چند لایه در برابر تهاجم موشک‌های کروز یکی از اهداف رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۲است که با موفقیت توسط سامانه‌های مختلف پدافندی ارتش و سپاه اجرا شد.

به گفته وی پدافند هوایی کشور با تشکیل لایه‌های امن پدافندی،از آمادگی کامل برای حفاظت از تاسیسات حساس و حیاتی کشور برخوردار است.

سامانه موشکی پدافند هوایی چابک مجید نخستین سامانه موشکی الکترواپتیک با بُرد درگیری ۸کیلومتر است و با توجه به نوع عملکرد و چابکی و چالاکی و قابلیت جابه جایی تاکتیکی سریع پس از اجرای عملیات، امکان رهگیری توسط سامانه‌های سیگنالی و شناسایی و هرگونه مقابله توسط دشمن را ناکام می‌گذارد.

رهگیری پرنده‌های دشمن

پهپادهای ارتقا یافته کرار که قابلیت تسلیح به موشک‌های هوا به هوا را دارند و برای درگیری علیه هرگونه اهداف پرنده متخاصم طراحی شده‌اند،در این رزمایش در قالب نیروی مهاجم را شناسایی کردند و با ارسال همزمان اطلاعات و تصاویر زنده مشخصات هواگرد هدف، ضمن رهگیری موجب دور شدن آن ها از منطقه رزمایش شدند.

 سخنگوی رزمایش در این باره گفت: در این شیوه دفاع هوایی در کنار ۲ روش پدافند هوایی در جهان که شامل پدافند زمین پایه و هواپایه باسرنشین است مفهوم جدیدی از پدافند با سبک پدافند هوایی هواپایه بدون سرنشین توسط جوانان این مرز و بوم به جهانیان معرفی شد که نخستین بار چند ماه قبل در رزمایش مشترک پهپادی ارتش با موفقیت اجرا شده بود در این رزمایش هم توانست اهداف خود را مورد اصابت قرار دهد.

فرج‌پور افزود: پروژه رسول در کنار سامانه «باور ۳۷۳» دست بلند پدافند هوایی ارتش است که بیش از ۳۰۰ کیلومتر برد دارد.

اجرای عملیات مقابله با تهاجم الکترونیک و سایبری دشمن

همچنین دیروز در دومین روز از رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۲، عملیات مقابله با تهاجم الکترونیک و سایبری بر روی سامانه‌های پدافند هوایی با موفقیت اجرا شد.

سخنگوی رزمایش در این باره گفت: در این مرحله از رزمایش، یگان‌های شرکت‌کننده از نیروی پدافند هوایی ارتش، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی هوایی ارتش تحت کنترل عملیاتی قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) با ایجاد اخلال الکترونیک بر روی رادارها و سامانه‌های کشف و شناسایی پدافند هوایی در ارتفاعات و لایه‌های مختلف به وسیله پهپادهای اخلالگر، پایداری و قابلیت بقا و تداوم عملیات رادارها به عنوان یکی از اجزای اصلی پدافند هوایی در محیط آلوده به جنگ الکترونیک مورد ارزیابی قرار گرفت.

به گفته فرج‌پور کشف و شناسایی اهداف و پایش منطقه رزمایش با بهره‌گیری از ماهواره‌های اطلاعاتی، هواپیماهای بی‌سرنشین و سامانه‌های کشف و جمع آوری اطلاعات و رادارهای پدافند هوایی کشور در محیط جنگ الکترونیک در این مرحله از رزمایش انجام شد.

وی تاکید کرد: عملیات اخلال الکترونیک بر روی پهپادهای مهاجم نیروی حمله‌ور و به دست گرفتن کنترل این پهپادها به منظور جلوگیری از نفوذ به منطقه رزمایش از دیگر تمرینات انجام گرفته در این مرحله از رزمایش بود که با موفقیت انجام شد.

نمایش اجرای عملیاتی سامانه ۹دی برای نخستین بار

 همچنین در مرحله عملیاتی رزمایش، اهداف مختلف در ارتفاع پایین با شلیک سامانه‌های برد کوتاه ۹دی نیروی هوافضای سپاه سرنگون شدند.
فرج‌پور برقراری ارتباطات امن در لایه‌های مختلف را از جمله ضرورت‌های شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور برشمرد و گفت: یکپارچگی امنیت در عرصه سایبرالکترونیک و پایداری ارتباطات در تمامی سطوح و لایه‌های ارتباطی از جمله مسائلی است که در این رزمایش مشترک مورد توجه و تاکید جدی قرار گرفت.

همچنین سامانه‌ بومی سوم خرداد نیروی هوافضای سپاه مجهز به موشک بومی ، در شرایط رزم واقعی در نخستین ساعات بامداد دیروز بر علیه اهداف متخاصم اقدام تاکتیکی انجام داد و با موفقیت اهداف واگذاری توسط شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور را سرنگون کرد.

سخنگوی رزمایش  گفت: در این رزمایش دفاع از مراکز هسته‌ای و مراکز اقتصادی و تجاری مانند بنادر، پالایشگاه‌ها و مراکز حساس و حیاتی کشور به طور یک رزم واقعی و دفاع ۳۶۰درجه و در یک صحنه واقعی جنگ  تمرین شد.

خبر دیگر از رزمایش این که   اهداف ارتفاع متوسط مهاجم با شلیک سامانه‌های بومی ۱۵خرداد نیروی پدافند هوایی ارتش سرنگون شدند.

به گزارش ستاد رسانه‌ای رزمایش، پهپادهایی که در قالب نیروی متخاصم سازماندهی شده بودند قصد ورود به منطقه عمومی رزمایش را داشتند که طی فرایند عملیاتی (کشف، شناسایی، رهگیری، درگیری و انهدام) ابتدا توسط سامانه‌های راداری شبکه گسترده پدافند هوایی کشور کشف و پس از شناسایی در مرکزعملیات منطقه‌ای قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء  (ص)  به سامانه بومی ۱۵خرداد نیروی پدافند هوایی ارتش واگذار و تحت کنترل آن مرکز با شلیک موفق موشک صیاد نسبت به انهدام پهپادهای مهاجم اقدام شد.

سخنگوی رزمایش با بیان این که در این رزمایش دفاع از مراکز حساس و حیاتی کشور به طور یک رزم واقعی و دفاع ۳۶۰درجه تمرین شد، گفت: آزمایش و ارزیابی نسل جدید تجهیزات بومی ارتش و سپاه که به دست توانمند دانشمندان و متخصصان کشور تولید شده است بخش دیگری از اهداف این رزمایش بود . ما به طور دائم در حال بروزرسانی و ارتقاء تجهیزات و توانمندی‌هایمان هستیم، لذا برگزاری رزمایش بهترین فرصت برای ارزیابی دقیق این تجهیزات است تا در نبرد احتمالی بتوانیم قابلیت‌های غافلگیرکننده‌ای را به دشمنان نشان دهیم.

سامانه پدافند هوایی ۱۵خرداد قادر است تعداد ۶هدف را به طور همزمان کشف و ردگیری و با طیف متنوع موشک‌های بومی همچون صیاد -۲و ۳نسبت به انهدام آنها اقدام کند.

منبع : ettelaat.com
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 5642 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
برچسب های :
ایلنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
خبرآنلاین 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 6 ساعت پيش [ 0 بازدید ]

نظرات و تجربیات شما