چهارشنبه, ۱۳ تیر ۱۴۰۳ /
3649
۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۵

ارزیابی وزیر امورخارجه روسیه از تحولات ۲۰۲۳ در جهان

کنفرانس مطبوعاتی سرگی لاوروف درباره ارزیابی تحولات ۲۰۲۳ جهان درباره طیف گسترده ای از تحولات روابط بین الملل، سیاست خارجی و مسائل دیپلماتیک را پوشش داد.



ارزیابی وزیر امورخارجه روسیه از تحولات ۲۰۲۳ در جهان

به گزارش اسپوتنیک، سمیه ماندگار کارشناس مسائل بین الملل درباره ارزیابی سخنان سرگی لاوروف به اسپوتنیک گفت: در آغاز آنچه از سخنان لاوروف استدلال می شود اشاره به موضع روسیه در مورد مسائل مختلف جهانی، تحولات دیپلماتیک و رویدادها یا درگیری های بالقوه در جهان مرتبط است. آقای لاوروف در سخنان خود با اشاره به موضوعات روز در مسائل مختلف بین المللی و منطقه ای این پیام را می رساند که جایگاه روسیه به عنوان یک قدرت بزرگ جهانی علی رغم تحریم ها و فشار های بین المللی قابل توجه است و علیرغم مواجهه با تحریم ها و درگیر شدن در درگیری هایی مانند مناقشه اوکراین، همچنان نقش خود را در شکل دادن به تحولات جهانی و منطقه ای به طور کامل ایفا می کند. به هر حال روسیه به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد نقش قابل توجهی در امور جهانی ایفا می کند.
ماندگار در ادامه گفت: لاوروف در این سخنان با اشاره به مسئله میان ارمنستان و آذربایجان و دخالت های غرب که مانع برقراری صلح میان این دو کشور شده، تاکید بر نقش منطقه ای این کشور و نفوذ روسیه در اروپای شرقی، آسیای مرکزی و قفقاز دارد. روابط تاریخی و نزدیک روسیه با کشورهای این مناطق و همچنین حضور نظامی و مشارکت اقتصادی در آنجا، تأثیری قوی بر تحولات منطقه ای آن بخشیده است.

وی افزود: وزیر امور خارجه روسیه در این سخنرانی چند مرتبه به موضوع جهان چند قطبی اشاره کرد و آفریقا و آمریکای لاتین را همچون کشورهای آسیایی، از مراکز نو ظهور دنیای چند قطبی معرفی کرد و همچنین پویایی منفی در زمینه کنترل تسلیحات را ناشی از تغییر به سمت نظم جهان چند قطبی دانست.
تاکید روسیه بر جهان چند قطبی به این دلیل است که منجر به نظمی جهانی در جهان می شود که تحت سلطه هیچ ابر قدرت واحدی نیست، بلکه با حضور مراکز متعدد قدرت و نفوذ اداره می شود. این موضع نشان دهنده تمایل روسیه برای مقابله با نفوذ ایالات متحده به عنوان بازیگر اصلی در امور بین المللی است. روسیه از جهان چند قطبی به عنوان وسیله ای برای ترویج توزیع عادلانه تر و متوازن تر قدرت و به عنوان راهی برای جلوگیری از تحمیل یکجانبه اراده یک هژمون برتر بر کشورهای دیگر حمایت می کند. به همین دلیل نیز همسو با این رویکرد با تلاش‌ برای تقویت اتحادها و مشارکت‌های خود با دیگر قدرت‌های بزرگ مانند چین و هند به منظور ایجاد نظم جهانی متنوع‌تر و فراگیرتر تلاش می کند. در واقع تاکید روسیه بر جهان چندقطبی نشان دهنده تمایل عمیق این کشور به ارتقای یک نظام بین‌المللی دموکراتیک‌تر و همکاری‌کننده‌تر است که هیچ کشور یا بلوکی نباید بر صحنه جهانی تسلط یابد.

وی خاطر نشان کرد: سرگی لاوروف در سخندانی خود گفت که روسیه به اهداف عملیات نظامی ویژه خود در اوکراین دست خواهد یافت و این قطعیت در کلام حاکی از عزم جزم روسیه در این درگیری هاست و قصد ندارد که از مواضع خود در مقابل غرب و خواسته های آنها کوتاه بیاید. در واقع روس ها موضع تهاجمی خود را حفظ خواهند کرد و هیچ نشانه ای از عقب نشینی در رفتار آنها مشاهده نمی شود. مادامی که اوکراین و غرب به رهبری ایالات متحده از مواضع فعلی خود عقب نشینی نکنند وضعیت همچنان بی ثبات خواهد ماند و چشم انداز حل مسالمت آمیز نامشخص است. لاوروف گفت که مسکو هیچ علاقه ای در آمریکا برای حل و فصل درگیری اوکراین نمی بیند و غرب کار را به تشدید تنش و وخیم تر شدن أوضاع می کشاند.

سمیه ماندگار در پایان گفت: از نظر من سخنان آقای لاوروف در واقع در تائید و ادامه همان مواضع و سخنان ولادیمیر پوتین در سخنرانی اخیر وی است و شاید نکته قابل توجه در میان سخنان ایشان تاکید بر نقش رهبری روسیه در بریکس است. این کشور به عنوان یکی از اعضای موسس بریکس و رئیس دوره ای جدید نقش کلیدی در شکل دادن به دستور کار و اولویت های این گروه ایفا خواهد کرد و در برنامه های خود برای این گروه ترویج همکاری و هماهنگی بین اعضای بریکس در زمینه های مختلف مانند تجارت، سرمایه گذاری و امنیت در دستور کار قرار داده است.
علاوه بر این، موقعیت ژئوپلیتیکی روسیه و روابط نزدیک آن با سایر اعضای بریکس به این کشور به طور طبیعی مزیت منحصر به فردی در رهبری این گروه می دهد. این کشور می تواند از روابط خود با کشورهایی مانند چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی برای پیشبرد منافع جمعی بریکس در صحنه جهانی استفاده کند. علاوه بر این، تجربه مسکو در امور بین‌الملل و قدرت دیپلماتیک آن نیز می‌تواند به این کشور کمک کند تا نقش رهبری را درخشان ایفا کرده و بریکس را به سمت نفوذ و ارتباط بیشتر در حکمرانی و تصمیم گیری جهانی هدایت کند.
منبع : spnfa.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 3649 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
برچسب های :
عصرایران 52 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 52 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 53 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 54 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 54 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 58 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 59 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 59 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 5 ماه پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 5 ماه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 5 ماه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 15 روز پيش [ 0 بازدید ]

نظرات و تجربیات شما