شنبه, ۶ مرداد ۱۴۰۳ /
3573
۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۶

روسیه در جنگ تحریم ها با غرب، پیروز شد

وضع امور روس ها بهتر از کسانی است که تحریم ها را علیه آنها اعمال کرده اند؛ وضعیت اوکراین بر اثر این تحریم ها اصلا بهتر نشد.



روسیه در جنگ تحریم ها با غرب، پیروز شد

اسپوتنیک شما را با مقاله نیوزویک در مورد اقتصاد روسیه آشنا می کند.
اکنون کاملاً آشکار است که روسیه بر تحریم‌های غرب غلبه کرده است، آن تحریم‌هایی که برای فروپاشی اقتصاد این کشور و وادار کردن آن به ترک اوکراین وضع شده بودند. در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳، تولید ناخالص داخلی روسیه تا ۵.۵ درصدافزایش یافت. اطلاعات نهایی برای کل سال هنوز منتشر نشده است، اما رشد تولید ناخالص داخلی روسیه در سال ۲۰۲۳ باید بیش از ۳ درصد باشد. وضع امور روس ها بهتر از کسانی است که تحریم ها را علیه آنها اعمال کرده اند. اقتصاد ایالات متحده در سال ۲۰۲۳، ۲.۴ درصد رشد کرد، در حالی که در آلمان کاملاً کاهش یافت. اتحادیه اروپا در کل، کمتر از ۱ درصد رشد کرد. نیروهای روسیه به جای خروج از اوکراین، تعداد سربازان خود را از ۱۹۰ هزار سرباز در فوریه ۲۰۲۲ به بیش از ۶۰۰ هزار امروز افزایش داده است.
از فوریه ۲۰۲۲ تا فوریه ۲۰۲۳، کشورهای غربی علیه روسیه گسترده ترین مجموعه تحریم ها را از زمان جنگ جهانی دوم اعمال کردند. اما روس ها بر همه چیز غلبه کردند. آنها چطور این کار را کردند؟ بسیار ساده. هر ناظر جدی می توانست این را پیش بینی کند. روس ها طلا، غلات، نفت و دوستان زیادی دارند .
در مارس ۲۰۲۲ جی۷، ۳۰۰ میلیارد دلار از ذخایر بانک مرکزی روسیه را منجمد کرد که تقریباً نیمی از ذخایر ارزی روسیه در آن زمان بود. فرض بر این بود که این امر باعث کاهش ارزش پول روسیه شود. اما بانک مرکزی روسیه تنها برای سه ماه روبل را به طلا متصل کرد و با ذخایر عظیم طلا و ظرفیت تولید، از این حرکت حمایت کرد. در این مدت، مسکو جریان های انرژی را از اروپا به آسیا هدایت کرد و اقتصاد را تحت تحریم ها بازسازی کرد.
Карта России с Крымом  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.01.2024

گزارش و تحلیل

غرب روسیه را تحریم کرد، روسیه اولین اقتصاد اروپا شد

امروز ۹۰ درصد از نفت خام روسیه، به چین و هند صادر می شود. قبلاً اروپا ۴۰ درصد از صادرات نفت روسیه را دریافت می کرد، اما اکنون فقط در حدود ۴-۵ درصد. روس ها برای جلوگیری از مجازات های غرب علیه کشتیرانی و بیمه، صدها نفتکش را که مشمول تحریم نیستند، خریداری و اجاره کرده اند. بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، روسیه در حال حاضر ۷.۵ میلیون بشکه نفت در روز صادر می کند که تنها اندکی کمتر از عربستان سعودی است .
روس‌ها همچنین به دوستان – ایران، ترکیه، چین، کره شمالی و قرقیزستان برای کمک در انتقال کالاهای با فناوری پیشرفته – ریزتراشه‌ها، پهپادها و اتومبیل‌ها، مراجعه کردند. به عنوان مثال، واردات خودروهای غربی و قطعات یدکی به قرقیزستان در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۳ به میزان ۵۵۰۰ درصد افزایش یافته است .
روسیه همچنان بزرگترین تولید کننده و صادرکننده الماس در جهان است. یک بهمن کامل تحریم تقریباً هیچ تأثیری بر تولید یا درآمد حاصل از فروش آنها نداشت. و سرانجام: روسیه در دوران پس از شوروی به بزرگترین صادرکننده گندم در جهان تبدیل شد. و طی دو سال گذشته، سهم روسیه در صادرات جهانی علیرغم تحریم ها، فقط افزایش می یافت. این محصول رکورد دیگری را در سال ۲۰۲۳ برقرار کرد و امید است با گرم شدن بیشتر سیبری وضع بهبود یابد .
نه هیمارس و نه لئوپارد ها موفقیتی برای ضد حمله نیروهای مسلح اوکراین به ارمغان نیاوردند. دیپلماسی همچنین نتوانست روسیه را منزوی کند: مسکو در حال بررسی تعداد زیادی درخواست برای پیوستن به بریکس است.
بانک مرکزی روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.12.2023

در آمریکا نسبت به عواقب مصادره دارایی های روسیه برای رژیم کی یف هشدار دادند
امروز دارایی های بانک مرکزی روسیه منجمد شده است، یعنی هنوز متعلق به روسیه است، اما قابل استفاده نیست. برخی، پیشنهاد مصادره و انتقال آنها به اوکراین را دارند. اما چنین مصادره، تقریباً همه را وادار می کند که به دنبال جایگزینی برای دلار به عنوان ارز ذخیره باشند. این کار آسانی نخواهد بود، اما وقتی تهدید از دست دادن تمام سرمایه‌هایتان بر سرتان می‌آید، اگر واشنگتن را عصبانی کنید، راهی برای خلاص شدن از شر دلار پیدا می‌ شود. و مطمئناً چنین مصادره‌ای، یعنی در واقع سرقت پول‌ها، مردم روسیه را در نفرت از غرب، در حمایت از ولادیمیر پوتین و عزم راسخ برای ادامه عملیات نظامی، متحد خواهد کرد. به نظر شما پوتین چه واکنشی نشان خواهد داد؟ برای شروع، او تمام دارایی های غرب در روسیه را مصادره خواهد کرد. آیا وزارت خزانه داری آمریکا آماده جبران خسارات صاحبان آنها (عمدتا آلمانی ها) هست؟
اعلام تحریم ها ارزان است، به راحتی اعمال می شود، اما به ندرت موئثر است و مطمئناً وضعیت اوکراین را تغییر نمی دهد. مردم، پول، مهمات – و حتی زمان در اوکراین تمام می شود. غرب باید از قرض دادن پول به مردی که سوراخ در جیبش هست، دست بردارد.
نویسندگان: مایکل گفلر – مشاور سیاسی سابق فرماندهی مرکزی ایالات متحده (به مدت ۱۵ سال در شوروی و جمهوری های شوروی کار کرد)، دیوید راندل – رئیس سابق سفارت آمریکا در عربستان سعودی
منبع : spnfa.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 3573 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
برچسب های :
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 6 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 6 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 6 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 6 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 8 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 8 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 8 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 8 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
فرارو 9 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
اسپوتنیک 9 ساعت پيش [ 0 بازدید ]

نظرات و تجربیات شما