شنبه, ۶ مرداد ۱۴۰۳ /
1938
۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵

تهدید امنیت انرژی اروپا با دخالت نظامی آمریکا در دریای سرخ

شرکت “قطر انرژی” ارسال گاز طبیعی مایع از طریق دریای سرخ را به دلیل نگرانی های امنیتی متوقف کرد.



تهدید امنیت انرژی اروپا با دخالت نظامی آمریکا در دریای سرخ

به گزارش اسپ‍وتنیک، این شرکت تصمیم گرفت مسیر کشتی های خود را از طریق مسیر طولانی تر اما امن تر در اطراف نوک جنوبی آفریقا تغییر دهد، زیرا به دلیل افزایش تنش ها در منطقه دریای سرخ و باب المندب خطرات بالقوه ای برای محموله های آنها ایجاد می شود. اطلاعات ردیابی کشتی‌ها نشان می‌دهد سه کشتی قطری که گاز طبیعی مایع بارگیری کرده بودند‌ و عازم کانال سوئز بودند در ۱۴ ژانویه در عمان متوقف شده‌اند علت توقف آنها برای اطمینان از امنیت عبور از دریای سرخ اعلام شده است.
“حمیدرضا احمدی” کارشناس مسائل بین الملل درباره تبعات حمله آمریکا و انگلیس به یمن و نا امن تر کردن دریای سرخ به اسپ‍وتنیک گفت، قطر پس از آمریکا بزرگترین عرضه کننده گاز طبیعی مایع به اروپاست و اختلال در کشتیرانی یا به تعویق افتادن ارسال محموله‌های انرژی و به طور ویژه گاز این کشور به خاطر دور زدن قاره آفریقا و دور شدن مسیر کشتی ها به هر حال امنیت انرژی این قاره را ممکن است تهدید نماید.

وی در ادامه گفت، تا همین امروز هم تنش ها در خاورمیانه به اندازه کافی بر بازار انرژی تاثیرات خود را داشته و قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال در معاملات روز سه‌شنبه با ۷۷ سنت یا حدود ۰.۹۹ درصد افزایش به ۷۸ دلار و ۹۲ سنت برای هر بشکه رسید. طبیعتا تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه با حملات نظامی ایالات متحده و انگلیس در دریای سرخ منجر به افزایش نوسان‌ها در معاملات آتی بازارهای جهانی نفت خام شده و در نتیجه قیمت نفت را بی شک تحت تأثیر قرار داده و با نوسان همراه خواهد بود.
احمدی گفت، از آنجایی که قطر در واقع از بزرگترین تامین کنندگان گاز طبیعی مایع به اروپا بشمار می آیدو بنابراین، هرگونه اختلال در حمل و نقل یا تاخیر در ارسال محموله ها به دلیل اینکه مسیر جایگزین از طریق دور زدن قاره آفریقا است، به طور بالقوه می تواند امنیت انرژی اروپا را تهدید کند. در واقع وقتی که یک کشتی به هر دلیل مجبور شود تغییر مسیر دهد و محموله های خود را از طریق مسیرهای طولانی تر که در اینجا می شود اطراف نوک جنوبی آفریقا می تواند به چالش های لجستیکی مختلفی منجر شود و در نتیجه تحویل به موقع گاز طبیعی به بازارهای اروپایی با اختلال مواجه شود. از آنجایی که اکنپن ارو‍ا در فصل زمستان قرار دارد به طور طبیعی مصرف انرژی آن نیز بیشتر و تامین به موقع انرژی موضوع آسیب پذیری به حساب می آید.
حمیدرضا احمدی در پایان خاطر نشان کرد، با توجه به اینکه حوثی‌های یمن اعلام کرده اند که اهداف خود را در منطقه دریای سرخ گسترش خواهند داد و این شامل کشتی‌های آمریکایی هم می‌شود، زیرا پیش از حملات نظامی آمریکا در دریای سرخ یمن تنها کشتی های متعلق به اسرائیل یا کشتی هایی به مقصد اسرائیل را متوقف می کرد. اما بعد از حملات آمریکا و انگلیس در یمن و تشدید وخامت اوضاع در دریای سرخ در دریای سرخ متوقف کردن کشتی های اسرائیلی و آمریکایی را ادامه می‌دهد. بنابراین هر گونه اختلال در حمل و نقل یا تاخیر در ارسال محموله های گاز طبیعی مایع شرکت قطر انرژی به دلیل دور زدن قاره آفریقا می تواند به طور بالقوه امنیت انرژی اروپا را تهدید کند. مسیرهای حمل و نقل پایدار و ایمن برای تامین انرژی به منظور اطمینان از جریان مطمئن و مداوم گاز طبیعی به بازارهای اروپایی اکنون برای غربی ها اهمیت پیدا کرده است.
Грузовое судно в Красном море  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.01.2024

اهداف رویارویی با نیروهای آمریکایی در دریای سرخ
قسمت شمالی دریای سرخ (کانال سوئز) و تنگه باریک باب‌المندب در جنوب و منتهی به خلیج عدن یک منطقه استراتژیک است که کشتی‌های زیادی برای حمل کالا بین آسیا و اروپا از آن عبور می‌کنند و به طور ویژه بخش زیادی از منابع انرژی اروپا، مانند نفت و سوخت دیزل، از طریق این آبراه انتقال می یابد. هر کشتی که بخواهد این مسیر را از طریق آفریقا دور بزند مدت زمانی را که به طور متوسط ۲۰ روزه طی می کند باید با ۱۰ الی ۲۰ روز تاخیر طی نماید.
منبع : spnfa.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 1938 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
برچسب های :
ایسنا 3 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
فرارو 6 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
اسپوتنیک 6 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
خبرآنلاین 8 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 8 ساعت پيش [ 0 بازدید ]

نظرات و تجربیات شما