چهارشنبه, ۱۳ تیر ۱۴۰۳ /
9045
۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۸:۵۷

چرا جنگ اسرائیل و حماس طولانی شد؟

یک کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به طولانی شدن جنگ اسرائیل و حماس، به اصلاحات نیوز می‌گوید: جنگ طولانی خواهد بود احتمال دارد تا ماه‌ها ادامه پیدا کند و به نظر می‌رسد که حماس نیز خود را برای یک نبرد حداقل ۶ ماهه آماده کرده‌اند و ممکن است این جنگ در ماه های آتی گسترش هم پیدا کند.



چرا جنگ اسرائیل و حماس طولانی شد؟

حسن هانی زاده کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به طولانی شدن جنگ اسرائیل و حماس، به اصلاحات نیوز می‌گوید: در واقع بعد از دوماه از گذشت عملیات طوفان القصی، اسرائیل سه بار حمله گسترده ای را علیه مردم غزه به صورت زمینی داشت. یک پیشروی کمی در قسمت شمالی غزه داشت اما در بخش جنوبی، نیروهای حماس و جهاد اسلامی با مقاومت شدید خودشان باعث توقف حرکت ارتش اسرائیل شدند. 

وی ادامه داد: در طی این مدت اسرائیل به صورت وحشیانه حملات خود را علیه مردم غزه انجام داد و تا این تاریخ ۲۰ هزار نفر جانباخته و حدود ۳۵ هزار نفر نیز مجروح شدند. تلاش هایی برای آتش بس صورت گرفته و شماری از اسرای هر دو طرف آزاد شدند اما اسرائیل و شخص نتانیاهو به دنبال ایجاد یک پیروزی سریع علیه حماس و جهاد اسلامی است.

هانی زاده با بیان اینکه نتانیاهو اکنون شیوه هایی را دنبال می‌کند از طریق کشتار مردم است، گفت: به هر حال جنگ طولانی خواهد بود احتمال دارد تا ماه‌ها ادامه پیدا کند و به نظر میرسد که حماس نیز خود را برای یک نبرد حداقل ۶ ماهه آماده کرده‌اند و ممکن است این جنگ در ماه های آتی گسترش هم پیدا کند. 

او در ادامه می‌گوید: ورود انصارالله و ارتش یمن به درگیری ها و توقیف کشتی های حامل اسلحه و مهمات برای اسرائیل در تنگه باب المندب نشان می‌دهد که طوفان القصی در حال گسترش است و ممکن است در آینده بخشی از منطقه را فرابگیرد. 

جنگ غزه طولانی خواهد بود احتمال دارد تا ماه‌ها ادامه پیدا کند و به نظر میرسد که حماس نیز خود را برای یک نبرد حداقل ۶ ماهه آماده کرده‌اند و ممکن است این جنگ در ماه های آتی گسترش هم پیدا کند. 

هانی زاده با بیان اینکه از سال ۱۹۹۳ و پس از توافق نامه اسلو، مذاکرات به مدت ۲۰ سال بین تشکیلات خودگران و اسرائیل انجام شده است، گفت: قرار بود طبق توافق نامه اسلو تا سال ۲۰۰۵ درواقع یک دولت مستقل فلسطینی تشکیل شود و این در توافق نامه اسلو هم آمده است، اما اسرائیل مانع از تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی به پایتختی بیت المقدس شد. چندین بار در طول ۲۰ سال گذشته حداقل ۵ بار اسرائیل به مردم غزه حمله کرده که بعد از چندروز به شکست اسرائیل منجر شد. بنابراین دراینجا موضوع سود و زیان نیست، بلکه مسئله مرگ و زندگی است؛ هم برای اسرائیل و هم برای حماس. 

ورود انصارالله و ارتش یمن به درگیری ها و توقیف کشتی های حامل اسلحه و مهمات برای اسرائیل در تنگه باب المندب نشان می‌دهد که طوفان القصی در حال گسترش است و ممکن است در آینده بخشی از منطقه را فرابگیرد. 

این کارشناس سیاست خارجی می‌گوید: در معادلات نظامی قدرت مقاومت تعیین کننده است و هر طرف که قدرت مقاومت بیشتری داشته باشد طبیعتا می‌تواند برنده میدان باشد، هرچند که در هیچ جنگی هیچ طرفی برنده نیست، به دلیل کشتاری که صورت می‌گیرد. در جامعه جهانی قانون جنگ حاکم است و ما شاهد بودیم هربار که شورای امنیت برای برقراری آتش بس تشکیل جلسه داده است، آمریکا، فرانسه و انگلیس دست به وتو زدند. 

حماس هم اگر تسلیم شود به معنای از دست رفتن غزه است، از همین رو مسئله ، مسئله مرگ و زندگی است. همه داده های میدانی نشان می‌دهد که اسرائیل قصد دارد غزه را از نقشه جغرافیایی فلسطین برای اهداف بزرگتری از میان بردارد.

حسن هانی زاده با اشاره به این موضوع که اگر همین الان اسرائیل آتش بس را بپذیرد به معنای شکست است و باید شروط حماس را بپذیرد، گفت: حماس هم اگر تسلیم شود به معنای از دست رفتن غزه است، از همین رو مسئله ، مسئله مرگ و زندگی است. همه داده های میدانی نشان می‌دهد که اسرائیل قصد دارد غزه را از نقشه جغرافیایی فلسطین برای اهداف بزرگتری از میان بردارد. اسرائیل می‌خواهدغزه را با خاک یکسان کند و حماس و جهاد اسلامی را از بین ببرد و سپس طرح بزرگتر و راهبردی تری که دارد را پیش ببرد، یعنی با کمک آمریکا و غرب، کانال بن گورین از دریای سرخ به دریای مدیترانه به موازات کانال سوئز احداث کند،اما چون این کانال از نزدیکی غزه عبور می‌کند طبیعتا ممکن است در آینده مشکلاتی را برای تردد کشتی های اسرائیلی ایجاد کنند، لذا نابودی غزه یکی از اهداف آمریکا و اسرئیل است. 

انتهای پیام/

منبع : eslahatnews.com
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 9045 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
ایسنا 19 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 19 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 20 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 20 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 21 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
خبرآنلاین 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]