دوشنبه, ۱۱ تیر ۱۴۰۳ /
24811
۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۴

ابعاد جنگ فلسطین و اسرائیل/ درگیری ها تا کی ادامه پیدا می‌کند؟

کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به جنگ فلسطین و اسرائیل به اصلاحات نیوز می گوید: فلسطینی ها با انسجام کامل و تشکیل یک جبهه مشترک ابتکار عمل میدانی را در دست دارند و اسرائیل در حالت انفعال قرار دارد. اسرائیل ممکن است در برابر این حملات دست به هرجنایتی بزند.



ابعاد جنگ فلسطین و اسرائیل/ درگیری ها تا کی ادامه پیدا می‌کند؟

حسن هانی زاده کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگویی با اصلاحات نیوز، با اشاره به حملات گسترده و بی سابقه حماس به سرزمین های اشغال شده توسط اسرائیل، می‌گوید: عملیات طوفان القصی، یک عملیات کاملا پیچیده و دارای ابعاد مختلفی است، از جمله عنصر غافلگیری که در این عملیات بسیار مهم بوده است. 

وی ادامه داد: عملیات از بامداد روز گذشته با شرکت همه رزمندگان فلسطینی صورت گرفت و فقط در عرض ۸ ساعت ۵ هزار موشک نقطه زن و صد پهپاد به سوی مراکز حساس و اقتصادی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی پرتاب شد که نشان می‌دهد هم عنصر غافلگیری و هم تاکتیک در عملیات پیروزی رزمندگان فلسطینی در روز اول، کاملا موثر بوده است. از همین رو در حالت آماده باش در سرزمین های اشغالی برقرار است. 

عملیات طوفان القصی، یک عملیات کاملا پیچیده و دارای ابعاد مختلفی است، از جمله عنصر غافلگیری که در این عملیات بسیار مهم بوده است.

هانی زاده با بیان اینکه ارتش اسرائیل برای اولین بار در طول یک دهه گذشته همه نیروهای ذخیره و نیروهای احتیاط خود را فراخوانده و این امر نشان گر شرایط غیرعادی حاکم بر اراضی اشغالی است،گفت: لذا زندگی در اراضی اشغالی فلج شده است و کلیه فرودگاه های داخلی و بین المللی به حالت تعلیق درآمده است و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، اسرائیل با یک بحران در داخل مواجه خواهد شد. 

او در ادامه یادآور شد: پرسشی که وجود دارد این است که چرا حماس در این شرایط اقدام به عملیات کرده است، باید گفت در طول یکسال گذشته که از شکل گیری کابینه افراطی نتانیاهو می‌گذرد، صهیونیست ها حملات زیادی به غزه داشتند و در روزهای گذشته اسرائیل با استفاده از پهپاد، دانشکده نظامی حمص در سوریه را هدف قرار داد و یکصد دانشجو را به شهادت رساند. این موضوع نشان می‌دهد که حماس با طراحی این عملیات قصد دارد به این تهاجمات کابینه اسرائیل پایان دهد و اگر بازیگران منطقه ای و بین المللی مانند مصر، آمریکا، قطر و … برای پایان دادن به این جنگ ورود نکنند، قطعا این جنگ به سمت محور مقاومت کشیده می‌شود. چرا که اکنون نیروهای حزب الله به حالت آماده باش در آمده است و شرایط به گونه ای رقم زده می‌شود که همه نیروهای مقاومت در حالت آماده باش قرار بگیرند تا اگر اتفاقی رخ دهد بلافاصله ورود پیدا کنند. 

حماس با طراحی این عملیات قصد دارد به این تهاجمات کابینه اسرائیل پایان دهد و اگر بازیگران منطقه ای و بین المللی مانند مصر، آمریکا، قطر و … برای پایان دادن به این جنگ ورود نکنند، قطعا این جنگ به سمت محور مقاومت کشیده می‌شود.

حسن هانی زاده با اشاره به این موضوع که حتی فلسطینی های ساکن لبنان هم به حالت آماده باش درآمده اند و اگر شرایط اقتضا کند، در جنگ با اسرائیل ورود پیدا می‌کنند ،گفت: ایران به لحاظ رسانه ای و منطقه ای حمایت‌های را از این موضوع داشته است، اما مسئله مالی و غیره، طبیعتا موثر نبوده و آنچه که تاثیر داشته اراده مردم فلسطین است که در تقابل با سیاست های تهاجمی اسرائیل موثر خواهد بود. 

حمایت عربستان از فلسطین یک حمایت سیاسی معنوی است که در روحیه فلسطینی‌ها تاثیر مثبتی دارد. ادامه جنگ بستگی به قدرت حماس و عملیات اسرائیلی ها دارد. 

این کارشناس ادامه داد:بخشی از شهرک های یهودی نشین که در امتداد نوار غزه و کرانه غربی است، به دلیل اینکه صهیونیست ها از آنجا فرار کردند، نیروهای فلسطینی آنجا را آزاد کردند. در واقع این مناطق بخشی از حاکمیت تشکیلات خودگردان است که از سوی صهیونیست ها اشغال شده است و در حقیقت غیرقانونی ساخته شده است که اکنون آزاد شده است.

ایران به لحاظ رسانه ای و منطقه ای حمایت‌های را از این موضوع داشته است، اما مسئله مالی و غیره، طبیعتا موثر نبوده و آنچه که تاثیر داشته اراده مردم فلسطین است

هانی زاده با بیان اینکه حملات اسرائیل به فلسطین هم از هوا، از دریا و زمین شروع شده است ، گفت: ولی فلسطینی ها با انسجام کامل و تشکیل یک جبهه مشترک ابتکار عمل میدانی را در دست دارند و اسرائیل در حالت انفعال قرار دارد. اسرائیل ممکن است در برابر این حملات دست به هرجنایتی بزند. هنوز معلوم نیست که لبنان به جنگ بپوندند ولی در حالت آماده باش قرار دارد. عربستان هم نقش چندانی ندارد اما عادی سازی روابط عربستان و اسرائیل تحت تاثیر این جنک قرار دارد. 

وی ادامه داد: حمایت عربستان از فلسطین یک حمایت سیاسی معنوی است که در روحیه فلسطینی‌ها تاثیر مثبتی دارد. ادامه جنگ بستگی به قدرت حماس و عملیات اسرائیلی ها دارد. 

انتهای پیام/

منبع : eslahatnews.com
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 24811 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
ایلنا 21 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 57 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 58 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 58 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]