چهارشنبه, ۱۳ تیر ۱۴۰۳ /
26104
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۳

تاثیر نتیجه انتخابات ترکیه بر ایران/ ایران مجبور به تحمل سیاست‌های همسایه است؟

یک دیپلمات پیشین به اصلاحات نیوز می‌گوید: نمی‌توان گفت انتخابات ترکیه و نتیجه آن در روابط با ایران تاثیرندارد، حتما و قطعا تاثیراتی دارد. زیرا ایران از اردوغان به دلیل مسائل آذربایجان و سوریه دلخور است و شاید علاقمند باشد تا رقیب او بر سر کار بیاید.



تاثیر نتیجه انتخابات ترکیه بر ایران/ ایران مجبور به تحمل سیاست‌های همسایه است؟

قاسم محبعلی دیپلمات پیشین کشورمان در خصوص آخرین وضعیت انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، به اصلاحات نیوز می‌گوید: بعد از انقلاب علی رغم تغییر و تحولی که در ترکیه یا ایران رخ داد، دو کشور سعی کردند تا مناسبات خودشان را حفظ کنند، در عین حال که اختلافات بسیار جدی در برخی از مسائل داشتند و اخیرا در موضوع سوریه و آذربایجان کاملا رو در روی همدیگر قرار گرفتند؛ اما خب نگذاشتند این تنش تشدید شود و همواره هم ترک‌ها هم ایرانی‌ها سعی کردند این رابطه را حفظ کنند چراکه نیازهایی که دو طرف به همدیگر دارند، اجازه نمی‌دهد که روابط به یکباره از این رو به آن رو شود.

وی ادامه داد: نمی‌توان گفت انتخابات ترکیه و نتیجه آن در روابط با ایران تاثیرندارد، حتما و قطعا تاثیراتی دارد. زیرا ایران از اردوغان به دلیل مسائل آذربایجان و سوریه دلخور است و شاید علاقمند باشد تا رقیب او بر سر کار بیاید.

ایران تمایل دارد که اردوغان برود، زیرا نقش اردوغان رئیس جمهور فعلی در مسائل منطقه ای سال‌های اخیر، چندان به نفع ایران نبوده است. 

محبعلی با بیان اینکه در شرایط فعلی ایران بیشتر علاقمند است تا رقیب اردوغان یعنی قلیچداراوغلو رئیس جمهور شود، گفت: ایران تمایل دارد که اردوغان برود، زیرا نقش اردوغان رئیس جمهور فعلی در مسائل منطقه ای سال‌های اخیر، چندان به نفع ایران نبوده است.

این کارشناس سیاسی، ادامه داد: سیاست خارجی ترکیه خصوصا در قبال ایران، به سادگی قابل تغییر نیست و هرکسی روی کار بیاید، تاثیراتی دارد اما اینکه سیاست خارجی را دچار مشکلاتی کنند، خیر این اتفاق رخ نمی‌دهد.

اگر اردوغان مجدد روی کار بیاید، سیاست های خاصی دارد و تحت شرایطی با توجه به بلند پروازی‌هایی که دارد، ممکن دست به کارهایی بزند، اما خب شرایط ترکیه به گونه‌ای است که اگر بخواهد اقدامی تنش زا علیه ایران انجام دهد، باید هزینه‌هایش را محاسبه کند، از همین رو به نظرم ترکیه همان سیاست های گذشته خود را در قبال ایران انجام می‌دهد. 

محبعلی می‌گوید: اگر اردوغان مجدد روی کار بیاید، سیاست های خاصی دارد و تحت شرایطی با توجه به بلند پروازی‌هایی که دارد، ممکن دست به کارهایی بزند، اما خب شرایط ترکیه به گونه‌ای است که اگر بخواهد اقدامی تنش زا علیه ایران انجام دهد، باید هزینه‌هایش را محاسبه کند، از همین رو به نظرم ترکیه همان سیاست های گذشته خود را در قبال ایران انجام می‌دهد. مثلا در خصوص موضوع سوریه سعی کرده ارتباطاتی را برقرار کند و روابطش در منطقه را هم بهبود ببخشد. مهمترین موضوع ایران و ترکیه دو مسئله است، یکی آذربایجان و یکی موضوع کردها. ایران نیز نگرانی دارد از این بابت که ترکیه هم از اذربایجان و هم جدایی طلب‌ها حمایت می‌کند.

دیپلمات پیشین کشورمان با بیان اینکه ایران به دلیل تحریم‌ها الزاما باید روابطش با ترکیه را ادامه دهد، گفت: هرکسی روی کار بیاید، ایران تلاش می‌کند تا روابطش را حفظ کند و به نوعی سیاست‌هایی که ممکن است آنها داشته باشند را تحمل کند.

انتهای پیام/

منبع : eslahatnews.com
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 26104 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
ایسنا 44 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 51 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 52 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 53 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 55 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 58 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]