چهارشنبه, ۱۳ تیر ۱۴۰۳ /
13134
۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹

با عراق هم ۸ سال جنگیدیم اما اکنون روابط بسیار خوبی داریم/ بعید است بار دیگر به سفارتخانه عربستان حمله شود

یک کارشناس مسائل خاورمیانه به اصلاحات نیوز می گوید: روز گذشته تابلوی خیابان شیخ نمر در کنار کنسولگری عربستان در مشهد پایین کشیده شد که در این خصوص باید بگویم که به هرحال در مسائل سیاسی چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد، عراق هم با ایران ۸ سال جنگید و صدها هزار شهید داد، اما به هرحال مناسبات ایران با عراق بعد از جنگ و سقوط صدام از سر گرفته شد و اکنون روابط دو کشور به حد بسیار بالایی رسیده است.



با عراق هم ۸ سال جنگیدیم اما اکنون روابط بسیار خوبی داریم/ بعید است بار دیگر به سفارتخانه عربستان حمله شود

حسن هانی زاده کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به سفر هئیت فنی عربستان به ایران به اصلاحات نیوز می‌گوید: ورود هئیت فنی عربستان به تهران بعد از ۷ سال قطع رابطه با ایران، نشان می‌دهد که مناسبات ریاض و تهران بر روی ریل صحیح خود قرار گرفته و این مناسبات پیامدهای بسیار مناسبی برای ثبات در منطقه به دنبال دارد.

وی ادامه داد: بعد از توافق نامه پکن میان ایران و عربستان، دو کشور به سمت همگرایی و حل مشکلات حرکت کردند که  دستاوردهای مهمی نیز به همراه دارد. نخستین اقدام بازگشایی سرکنسولگری ایران و عربستان در جده و مشهد و بازگشایی سفارت‌خانه ها در تهران و ریاض است.  

ورود هئیت فنی عربستان به تهران بعد از ۷ سال قطع رابطه با ایران، نشان می‌دهد که مناسبات ریاض و تهران بر روی ریل صحیح خود قرار گرفته و این مناسبات پیامدهای بسیار مناسبی برای ثبات در منطقه به دنبال دارد.

هانی زاده با بیان اینکه هیئت سعودی برای بررسی سفارت‌خانه و بازسازیی آن که مورد حمله قرار گرفته بود، وارد تهران شدند، گفت: به نظر می‌رسد این اقدامات مقدمه ای برای همگرایی منطقه تلقی شود، ضمن اینکه اتفاقات مهم دیگری هم طی روزهای اخیر رخ داد. دعوت ملک سلمان از بشار اسد برای شرکت در نشست سران عرب در ریاض آنهم بعد از ۱۲ سال از تعلیق عضویت سوریه از اتحادیه عرب و اندکی بعد از بحران سوریه، اقدام مهمی بود. شرکت بشار اسد در نشست سران، به مفهوم بازیابی نقش تاثیرگذار سوریه در معادلات منطقه ای خواهد بود.

روز گذشته تابلوی خیابان شیخ نمر در کنار کنسولگری عربستان در مشهد پایین کشیده شد که در این خصوص باید بگویم که به هرحال در مسائل سیاسی چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد، عراق هم با ایران ۸ سال جنگید و صدها هزار شهید داد، اما به هرحال مناسبات ایران با عراق بعد از جنگ و سقوط صدام از سر گرفته شد و اکنون روابط دو کشور به حد بسیار بالایی رسیده است. 

وی ادامه داد: موضوع دیگر اظهار تمایل امارات و بحرین برای ارتقای سطح مناسبات با تهران است که بعد از سفر اخیر شمخانی به ابوظبی صورت گرفت. همچنین مصر و اردن نیز برای افزایش و ارتقا روابط با ایران اظهار تمایل کردند. از سوی دیگر سفر هیئت عمانی و سعودی به صنعا پایتخت یمن، برای مذاکرات صلح عربستان و یمن است که قرار است مذاکرات به صورت جدی برای آتش بس پایدار انجام شود. بنابراین این رخ دادهای مناسب منطقه‌ای، موجب انزوای رژیم صهیونیستی و کاهش هژمونی آمریکا در منطقه خواهد شد. همچنین قرار بود اخیرا یک هئیت اسرائیلی وارد عربستان شود که بعد از توافق پکن، از حضور آنها جلوگیری شد و امارات نیز توافق نامه اش برای خرید پدافند از سرائیل را تعلیق کرد. 

این کارشناس خاورمیانه با تاکید بر اینکه سال ۱۴۰۲ سال همگرایی ایران و کشورهای عرب منطقه است، خاطرنشان کرد: روز گذشته تابلوی خیابان شیخ نمر در کنار کنسولگری عربستان در مشهد پایین کشیده شد که در این خصوص باید بگویم که به هرحال در مسائل سیاسی چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد، عراق هم با ایران ۸ سال جنگید و صدها هزار شهید داد، اما به هرحال مناسبات ایران با عراق بعد از جنگ و سقوط صدام از سر گرفته شد و اکنون روابط دو کشور به حد بسیار بالایی رسیده است.

نمی‌توان با قطعیت گفت که با تغییر دولت آیا بازهم امکان اتفاقاتی همچون حمله تندروها به سفارتخانه ها خواهیم بود یا خیر، توافق نامه پکن ارتباطی با دولت ها ندارد و میان دو نظام است که همه دولت‌ها چه اصولگرا و چه اصلاح‌طلب مجبور به رعایت و احترام به این توافق نامه هستند. پیش داوری برای حمله زود است و امیدواریم اتفاقات ۷ سال گذشته تکرار نشود.

وی در ادامه گفت: حتی حمله به سفارت عربستان در ۷سال قبل نیز خارج از اراده مسئولین رخ داد. در جامعه ایران طبیعی است که جریان های سیاسی نقش زیادی را در معادلات داشته باشند که باعث رخ دادن چنین اتفاقاتی می‌شود. اکنون فضای منطقه با ۷ سال قبل تفاوت دارد و اراده مسئولین بر این است که روابط ایران با کشورهای عرب منطقه به تعادل برسد؛ چرا که کاهش تنش ها، در درجه اول به نفع ایران و بعد به نفع کشورهای منطقه خواهد بود. 

هانی زاده در خصوص اینکه آیا با تغییر دولت آیا بازهم امکان اتفاقاتی همچون حمله تندروها به سفارتخانه ها خواهیم بود یا خیر گفت: نمی‌تون پیش داوری کرد. توافق نامه پکن ارتباطی با دولت ها ندارد و میان دو نظام است که همه دولت‌ها چه اصولگرا و چه اصلاح‌طلب مجبور به رعایت و احترام به این توافق نامه هستند. پیش داوری برای حمله زود است و امیدواریم اتفاقات ۷ سال گذشته تکرار نشود. وزارت خارجه در این خصوص مسئول است و باید امنیت سفارتخانه ها را تامین کند. 

منبع : eslahatnews.com
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 13134 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
ایسنا 9 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 16 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 17 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 17 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 19 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 23 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 25 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 25 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 26 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 26 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 27 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 28 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 28 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 29 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]