سه شنبه, ۹ مرداد ۱۴۰۳ /
27219
۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۱

توافق ایران و عربستان؛ افق روابط میان دو کشور مثبت است

یک کارشناس مسائل منطقه درباره تاثیر توافق ایران و عربستان بر مناسبات منطقه ای می گوید: به نظر من افق روابط میان دو کشور مثبت است چون قدرتی بزرگتر و قدرتی بین المللی وارد معادلات شده است



توافق ایران و عربستان؛ افق روابط میان دو کشور مثبت است

حسن لاسجردی در گفت وگو با خبرنگار شفقنا آینده در پاسخ به این سوال که توافق بین ایران و عربستان دیروز امضا شد. تاثیرات این توافق چه خواهد بود؟ آیا این توافق پایدار خواهد بود؟ این توافق در آینده تحت تاثیر چه مولفه هایی قرار خواهد گرفت؟ اظهار داشت: آنچه که مسلم است این است که موضوع ایران و عربستان به عنوان دو کشور موثر و دو بازیگر مهم همیشه در تحولات منطقه همواره مورد توجه بود و حوادث و اتفاقات این حوزه از نکات مهم بود. هر دو کشور دارای توانایی خاص و قابلیت و نعمتی خدادادی مثل نفت و انرژی است و مورد توجه قدرت های بزرگ هستند.

هیچ کس نمی تواند ایران و عربستان را از معادلات منطقه حذف کند

وی افزود: هیچ کس نمی تواند ایران و عربستان را از معادلات منطقه حذف کند، این مساله همیشه بود. از زمان نیکسون گفته شده بود که ایران و عربستان دو پایه سیاست های منطقه در آمریکا هستند. دولت آمریکا در آن زمان هماهنگی هایی بین این دو کشور و سیاست های خود داشتند و منطقه را تا امروز مدیریت می کردند. یعنی هر زمان ایران و عربستان می توانستند روابط نزدیک داشته باشند منطقه رو به آرامش و ثبات می رفت و هر زمان اختلاف داشتند این اختلافات اثر خود را روی رخدادها و بحران ها می گذاشت. امروز به نظر می رسد بعد از ۷ سال جدایی و افتراغی که از نظر دیپلماتیک بین ایران و عربستان بود مدت ها است که موضوع ایران و عربستان به دغدغه ای برای کشور های همسایه تبدیل کرده است. ما در سال های گذشته هم کشورهای زیادی از عمان و قطر و عراق و دیگرانی را داشتیم که تلاش می کردند به نوعی مشکل را حل کنند چون کسی نمی تواند تاثیر روابط ایران و عربستان بر منطقه را نفی کند یا فراموش کند و یا بگوید نه اینطور نیست.

افق روابط میان دو کشور مثبت است چون قدرتی بین المللی وارد معادلات شده است

اگر جمهوری خواهان بر سر کار بیایند تحولاتی در مناسبت منطقه ای رخ خواهد داد

وی تصریح کرد: به نظر من افق روابط میان دو کشور مثبت است چون قدرتی بزرگتر و قدرتی بین المللی وارد معادلات شده است و همین مساله موضع این توافق را محکم تر می کند. آنچه که می تواند مهمتر باشد این است که در روزهای آینده تحولات جهانی به چه سمت و سویی می رود اگر انتخابات آمریکا هم برگزار شود می توان به مسائل توجه داشت و تحلیل کرد. دموکرات ها زیاد با عربستان خوب نیستند و روابط گرمی ندارند ولی روابط جمهوری خواهان با عربستان گرم است و اگر آن ها بر سر کار بیایند تحولاتی در مناسبت منطقه ای رخ خواهد داد و ما امروز با عربستان توافق کردیم و برقراری روابط تا روزهای آینده انجام می شود. توافق داشته ایم که در منافع دیگران دست اندازی نکنیم و در بحران ها به هم کمک کنیم باید دید در عمل این اتفاق چقدر شدنی است. شدنی بودن یا نبودن این اتفاق بسیار مهم است نکته مهم دیگر نقش کشور های منطقه است. ما کشورهایی نزدیک به هم هستیم ایران ترکیه عربستان عراق و… کشورهای کوچک و بزرگی هستیم که در جاهایی تضاد منافع پیدا می کنیم و باید دید آیا ما و آنها در جاهایی از منافع خود چشم پوشی می کنیم؟ آیا کشور ها به منافع بزرگتر فکر خواهند کرد یا هر کدام روی منافع خودمان اصرار خواهیم کرد تا اختلافات زیاد شود؟

آنچه که بسیار مهم است مهیا بودن شرایط توافق در زمان حال است

وی با بیان اینکه آنچه که بسیار مهم است مهیا بودن شرایط توافق در زمان حال است گفت: دو کشور به بلوغی از نظر گفتار و رفتار و به این نیاز رسیده اند اما مهمترین نکته این است که با تغییر و تحول و متغیر ها و با شرایط امروز وضعیت به گونه ای است که توافق حاصل شده و آیا با تغیر این مولفه ها رفتار ها عوض خواهد شد یا نه؟! این مساله شاید یکی از حلقه های مفقوده در این توافق باشد. من نسبت به این توافق بسیار خوشبین هستم و فکر می کنم توافق مناسبی بود.

توافق ایران و عربستان برجام را تسریع خواهد کرد 

لاسجردی در خصوص اینکه آیا این مساله می تواند در گفت و گو های برجام تسریع کننده باشد؟ اظهار داشت: من فکر می کنم تسریع خواهد کرد چون پای چین به منطقه ما باز شده است اینجا پای کشوری در میان است که بلند مدت فکر می کند و سرمایه گذاری مناسب دارد و قدم های خود را با مطالعه بر می دارد. آمریکایی ها می دانند چون مدت ها است که با چالش آمریکا و چین مواجه هستیم و آن ها نمی خواهند پینی ها چندان پیش بیایند. وقتی در سال های اخیر آمریکا اعلام کرد از منطقه می رود چینی ها وارد منطقه شدند و تلاش کردند جای آمریکایی ها را بگیرند. چالش جدی واکنشی است که آمریکا در بربر حضور چین با این کیفیت در منطقه خواهد داشت.

این کارشناس منطقه در خصوص اینکه آیا ممکن است چین و آمریکا بر سر مسائل خاورمیانه به توافقی برسند؟ تصریح کرد: نه توافقی نشده است. برای اینکه وارد منطقه شوند یا مذاکره کنند یا رایزنی های عادی داشته باشند، توافق نمی کنند برعکس می آیند و کار خود را انجام می دهند و آمریکا و کشور های غربی هستند که در جهت منافع خود رقابت می کنند و تلاش می کنند تا سهم خود را بگیرند.

چین در حال ورود به منطقه است

وی در مورد اینکه هدف چین چیست؟ وقتی رییس جمهوری چین وارد منطقه شد موضع گیری هایی داشت ولی امروز می بینیم واسط بین ایران و عربستان شده است؟ گفت: من سیاست های چین را نا همگون نمی بینم شاید ما از درون واحد خودمان یعنی از ایران و عربستان مساله را این چنین ببینیم ولی وقتی کشوری وارد منطقه می شود بسیاری از چیزها را با هم می خواهد. مثلا همه معتقد بودند که حتما روس ها و یا چینی ها در فضای خروج آمریکا از منطقه ورود پیدا می کنند مثلا کشوری مثل ایران به عنوان یک واحد سیاسی این قابلیت را دارد و روس ها در سال های اخیر تلاش کرده اند ورود پیدا کنند و چینی ها هم چند سال است که اعلام کرده اند می خواهند وارد منطقه خاورمیانه شوند لذا روابط چین با ترک ها با قطر و با سایر کشورها نشان می داد که چین در حال ورود به منطقه است و این آمادگی را دارد و نمی خواهد فرصت را از دست بدهد لذا اگر از منظر یک واحد سیاسی مثل ایران در نظر بگیریم و به موضع گیری چین در مورد جزایر بنگریم، حتما جهت گیری متناقض است ولی وقتی از منظر سیاست های کلان یک کشور نگاه شود در مسیر رسیدن به اهداف و منافع اش ممکن است حرفی بر علیه شما زده شده است.

/شفقنا

منبع : eslahatnews.com
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 27219 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
ایسنا 5 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 46 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 47 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 48 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 52 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 57 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]