چهارشنبه, ۱۳ تیر ۱۴۰۳ /
27885
۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۹

اگر مذاکرات برجام رخ ندهد ایران احتمالا به سمت افزایش سطح غنی سازی حرکت کند

یک کارشناس مسائل بین الملل درباره تحولات مهم ۲۰۲۳ می گوید: اگر مذاکرات برجام رخ ندهد ایران احتمالا به سمت افزایش سطح غنی سازی حرکت کند و ما چالشی را بین ایران و اروپا و آژانس بین المللی انرژی هسته ای خواهیم داشت.



اگر مذاکرات برجام رخ ندهد ایران احتمالا به سمت افزایش سطح غنی سازی حرکت کند

حسن هانی زاده در پاسخ به این سوال که در سال گذشته میلادی شاهد تحولاتی در جهان بودیم از جمله جنگ اوکراین و رویارویی قدرت های بزرگ جهانی، در سال جدید میلادی جهان و منطقه به چه سمت و سویی می رود؟ اظهار داشت: از چالش های مهم منطقه در سال میلادی گذشته مساله جنگ روسیه و اوکراین است. این موضوع تاثیر خود را بر فضای منطقه ای و بین المللی به جا گذاشته است به گونه ای که اکثر کشورهای اروپایی همچنین سازمان ناتو را درگیر کرد. این جنگ همچنان ادامه دارد و برخی پیش بینی ها و اظهار نظر ها به این سمت و سو است و گفته می شود شاید این جنگ از کنترل خارج شود و به یک جنگ جهانی منجر شود و به شکلی غیر کلاسیک ادامه پیدا کند. از این رو به نظر می رسد خطر و تبعات این بحران همچنان در سال میلادی پیش رو نیز با جهان باشد.

احتمال بروز یک جنگ جهانی در سال ۲۰۲۳

آمریکایی ها سیلی از سلاح های پیشرفته را راهی تایوان کرده اند

وی افزود: احتمال بروز یک جنگ جهانی در سال ۲۰۲۳ وجود دارد اگر شرایط در اوکراین کنترل نشود این امکان وجود دارد که روسیه و اتحادیه اروپا و آمریکا به طور مستقیم درگیر شوند. مساله دیگر اختلافات چین و تایوان و دخالت آمریکا در این منطقه است. این موضوع هم چالشی جدی برای چین و آمریکا و اتحادیه اروپا است. به این دلیل که آمریکایی ها سیلی از سلاح های پیشرفته را راهی تایوان کرده اند. این موضوع حساسیت چین را برانگیخته است و به اعتبار اینکه چین تایوان را بخشی از قلمرو جغرافیایی و سیاسی خود می داند از قبل آن امنیت جهانی نیز در سال جاری میلادی مورد تهدید است.

 احتمال بروز یک جنگ جهانی در سال ۲۰۲۳ وجود دارد اگر شرایط در اوکراین کنترل نشود این امکان وجود دارد که روسیه و اتحادیه اروپا و آمریکا به طور مستقیم درگیر شوند.

منطقه به سمت یک درگیری در اراضی اشغالی پیش می رود

هانی زاده تصریح کرد: موضوع دیگر در غرب آسیا مساله انتخابات رژیم صهیونیستی و پیروزی احزاب افراطی به ریاست بنیامین نتانیاهو نخست وزیر فعلی اسرائیل است که یکی از چهره های جنگ طلب و ماجراجو است. ورود پنج شخصیت افراطی از احزاب اسرائیل به کابینه نتانیاهو نشان می دهد که منطقه به سمت یک درگیری در اراضی اشغالی پیش می رود. امروز رزمایشی از سوی جنبش های مبارز فلسطینی در غزه صورت گرفته است و همین نشان می دهد قرار است جنگی در این منطقه روی بدهد و جنبش های مبارز خود را برای این درگیری آماده می کنند به اعتبار اینکه بن قطیر یکی از رهبران احزاب افراطی اسرائیل در کابینه اعلام کرده است که باید فلسطینیان را از قدس شرقی خارج کرد و فلسطینیان حق زندگی در بیت المقدس را ندارند و اگر این اتفاق رخ بدهد بروز یک جنگ منحصر در اراضی اشغالی نخواهد بود و کل منطقه را درگیر خواهد کرد. این امکان وجود دارد که چنین جنگی در سال ۲۰۲۳ رخ بدهد.

اگر مذاکرات برجام رخ ندهد ایران احتمالا به سمت افزایش سطح غنی سازی حرکت کند و ما چالشی را بین ایران و اروپا و آژانس بین المللی انرژی هسته ای خواهیم داشت.

اگر مذاکرات برجام رخ ندهد ایران احتمالا به سمت افزایش سطح غنی سازی حرکت کند

هانی زاده با بیان اینکه از دیگر چالش های موجود مساله برجام است که باید به سرانجام برسد گفت: دیدار آقای حسین امیرعبدالهیان با جوزف بورل مسئول هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ابراز تمایل سه کشور ترویکای اروپا یعنی انگلیس و فرانسه و آلمان برای بازگشت به میز مذاکره نشان می دهد رغبت و رویکرد جدیدی از سوی اتحادیه اروپا برای حل موضوع برجام و توافقات ایران و کشورهای چهار بعلاوه یک در وین وجود دارد و اگر این اتفاق نیفتد ایران مجبور خواهد بود به سمت افزایش سطح غنی سازی خود حرکت کند و ما چالشی را بین ایران و اروپا و آژانس بین المللی انرژی هسته ای خواهیم داشت.

مساله افغانستان یک تهدید جدی است

حوادث در سال ۲۰۲۳ دردناک هستند

وی ادامه داد: مساله افغانستان یک تهدید جدی است و اقدامات طالبان برای ایجاد محدودیت برای زنان هم یک مساله کاملا جدی است که تاثیر خود را بر افغانستان و بر کشورهای همجوار دارد از این رو حوادث در سال ۲۰۲۳ حوادثی دردناک هستند که ممکن است سال ۲۰۲۳ را سال بحران های جدید معرفی کند.

/شفقنا

منبع : eslahatnews.com
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 27885 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
خبرآنلاین 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]