چهارشنبه, ۱۳ تیر ۱۴۰۳ /
27114
۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۶:۳۸

واکنش سه کشور اروپایی به غنی سازی ۶۰ درصدی ایران

انگلیس، آلمان و فرانسه با صدور بیانیه‌ای، اقدام ایران در آغاز غنی سازی ۶۰ درصدی در تاسیسات اتمی فردو را محکوم کردند.



واکنش سه کشور اروپایی به غنی سازی ۶۰ درصدی ایران

این سه کشور اروپایی با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند: ما – دول فرانسه، آلمان و انگلیس – اقدامات اخیر ایران را که درجهت پیشبرد برنامه هسته‌ای‌اش است را محکوم می‌کنیم. ایران با افزایش توانایی‌های تولیدی در فردو و نطنز ورای محدودیت‌های برجامی و با تسریع تولید اورنیوم غنی‌سازی‌شده گام‌های بیشتری در جهت تهی کردن برجام برداشته است. تصمیم ایران برای افزایش تولید اورانیوم غنی‌سازی شده با خلوص بالا در تاسیسات زیرزمینی نیروگاه غنی‌سازی سوخت فردو بسیار نگران‌کننده است. گام ایران چالشی برای سیستم عدم اشاعه‌ای جهانی محسوب می‌شود. این اقدام که خطرات اشاعه هسته‌ای مهمی را دربر دارد هیچ توجیه معتبر غیرنظامی ندارد. از آنجایی که ایران ۵ ماه پیش اجرای تدابیر شفافیت‌ برجامی را متوقف کرده است، اقدامات کنونی این کشور بیش از پیش نگران‌کننده هستند.

در ادامه بیانیه تروئیکای اروپا آمده است: گفتن اینکه این تشدید در غنی سازی در واکنش به تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص ایران بوده، غیرقابل قبول است. ایران به طور قانونی متعهد است که ذیل پیمان عدم اشاعه هسته‌ای توافق پادمانی را به طور کامل اجرا کند. ما به رایزنی با شرکای بین‌المللی درخصوص چگونگی رسیدگی به این تشدید هسته‌ای از سوی ایران ادامه می‌دهیم.

آمریکا نیز در بیانیه‌ای اقدام ایران را محکوم کرده است.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران تولید هگزافلوراید اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد را با استفاده از دو آبشار IR-6 خود در نیروگاه غنی‌سازی سوخت فردو آغاز کرده است.

ایران اعلام کرده در واکنش به قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس این تصمیم را گرفته است.

منبع : eslahatnews.com
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 27114 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
ایسنا 13 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 14 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 18 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 18 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 19 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 19 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 20 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 20 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 21 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]