چهارشنبه, ۱۳ تیر ۱۴۰۳ /
28390
۲۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵

کوئینسی: اسراییل از هر روشی برای نابودی برجام استفاده می‌کند

اسراییل از هر حیله‌ای برای به بن بست کشاندن توافق هسته‌ای ایران استفاده می‌کند.



کوئینسی: اسراییل از هر روشی برای نابودی برجام استفاده می‌کند

به گزارش اصلاحات نیوز به نقل از کویینسی: مذاکرات برای بازگرداندن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به بن بست رسیده است و اکنون احتمال کمی وجود دارد که آمریکا، ایران و ۱+۴ قبل از انتخابات میان دوره ای ایالات متحده در نوامبر به توافق رضایت بخشی متقابل برسند.

بر اساس گزارش «لورا روزن» مذاکرات بر سر احیای برجام با پیغام‌ و پاسخ دو طرف ایران و آمریکا همچنان به عقب افتاده است و دولت اسرائیل معتقد است که در کوتاه مدت توافقی حاصل نخواهد شد. یایر لاپید، نخست وزیر اسرائیل هفته گذشته گفت که دولت وی درگیر کارزار فشرده برای از بین بردن توافق است و به نظر می رسد که او بیش از هر زمان دیگری به رسیدن به این هدف نزدیک شده است.

طبق گزارش مطبوعات اسرائیل، رئیس جمهور بایدن و مقامات آمریکایی در گفتگوهای اخیر خود به لاپید گفته اند که توافق هسته ای در آینده قابل پیش بینی بازگردانده نخواهد شد.

این هفته، لاپید در مقابل یکی از جنگنده های پیشرفته F-35 که اسرائیل از پیمانکار بزرگ آمریکایی لاکهید مارتین خریداری کرده بود، عکس گرفت تا پیامی به ایران ارسال کند. او مدعی شده بود: هنوز خیلی زود است که بدانیم آیا واقعاً موفق شده ایم توافق هسته ای را متوقف کنیم، اما اسرائیل برای هر تهدید و هر سناریویی آماده است.

شکست در احیای توافق هسته‌ای شکست مشترک ایران و آمریکا بوده است، زیرا هر دو دولت مواضع خود را با طولانی شدن مذاکرات سخت‌تر کرده‌اند، اما دولت اسرائیل نیز مسئولیت مهمی در پرتاب سنگ و تلاش برای خرابکاری در مواضع ایالات متحده دارد. اسرائیل نه تنها از فشار سیاسی روی واشنگتن برای جلوگیری از پیوستن مجدد دولت بایدن به توافق استفاده کرده است، بلکه از عملیات ترور و خرابکاری پنهانی نیز استفاده کرده تا بازگشت ایران به پایبندی را دشوارتر کند.

مواضع افراطی اسراییل فشار بیشتری را بر دولت بایدن وارد کرده است تا هیچ امتیاز معناداری ارائه نکند که ممکن است پایان مذاکرات را تسریع کند. در عین حال، دولت بایدن طی یک سال و نیم گذشته تمام تلاش خود را انجام داده است تا با رایزنی های مکرر و حتی فروش اخیر تانکرهای سوخت رسان که اسرائیل برای انجام حمله خود به ایران به آن نیاز دارد، به دولت اسرائیل «اطمینان دهد» زیاده‌خواهی‌های این رژیم را به خوبی جبران خواهد کرد.

توافق برجام اکنون به یک نخ آویزان است. هر چه مدت بیشتری اجازه داده شود که این توافق در هاله ای از ابهام بماند، دولت ایران انگیزه کمتری برای از سرگیری اجرای آن خواهد داشت. ایران در زمان اجرای کامل برجام از مزایای نسبتا کمی برخوردار شد و در چهار سال و نیم گذشته هیچ مزیتی دریافت نکرده است. دورنمای دو سال کاهش تحریم‌ها به سختی می‌تواند شور و شوق را در تهران برانگیزد.

چهار سال گذشته نشان داده است که تحریم‌ها و خرابکاری‌ها چقدر می‌توانند در مورد محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران نتیجه معکوس داشته باشند. اگر «فشار حداکثری» و حملات اسرائیل نبود، برنامه هسته‌ای ایران بسیار کوچک‌تر و کمتر از امروز پیش‌رفته‌تر می‌شد. این تنها یک توافق دیپلماتیک منصفانه است که به نفع همه طرف‌هایی است که می‌توانند موفقیت پایدار در منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را به ارمغان بیاورند و هیچ جایگزین قابل اجرا دیگری وجود ندارد که بتواند به همان نتیجه برسد.

هیچ زمانی مانند زمان حاضر برای بازگرداندن یکی از قوی ترین توافقنامه های منع گسترش سلاح های هسته ای که تاکنون مذاکره شده است وجود ندارد. اگر آمریکا و ایران نتوانند از این فرصت استفاده کنند، همه ما پشیمان خواهیم شد.

انتهای پیام

منبع : eslahatnews.com
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 28390 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
ایسنا 16 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 16 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 20 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 21 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 22 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 22 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 23 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 23 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 24 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]