یکشنبه, ۷ مرداد ۱۴۰۳ /
28571
۰۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۹:۳۷

در توافق فعلی نگاه ایران به شرق است

یک کارشناس می‌گوید: توافقی که اکنون مورد بحث ایران و کشورهای عضو برجام است، به طور کلی با برجام دولت قبلی ایران متفاوت است.



در توافق فعلی نگاه ایران به شرق است

به گزارش اصلاحات نیوز؛ جواد صالحی اصفهانی، استاد اقتصاد در ویرجینیا تک در گفتگو با سی‌ان‌بی‌سی گفت: نسخه جدید توافق هسته ای ایران، که به عنوان برنامه جامع اقدام مشترک نیز شناخته می شود، بسیار متفاوت از نسخه اصلی خواهد بود. نسخه دوی برجام با نسخه یک بسیار متفاوت است. نسخه یک توسط یک دولت معتدل اجرا می شد که در مجموع به سمت اقتصاد جهانی و بازسازی روابط با غرب گرایش داشت.

صالحی افزود: برجام جدید، اگر مورد توافق قرار گیرد، در فضای بسیار متفاوتی قرار خواهد گرفت زیرا ایران در واقع توجه خود را از غرب به سمت شرق معطوف می‌کند. بنابراین به یک توافق متفاوت نیاز دارد.

این استاد دانشگاه گفت: پس از انتخاب رئیسی، ایران برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای فشار آورده است. رئیسی دو بار از مسکو و پوتین نیز از تهران دیدن کرده است.

علی احمدی یکی از اعضای اجرایی مرکز سیاست امنیتی ژنو نیز گفت: در برجام کنونی، ایران به دنبال مشارکت شرکت‌های غربی در اقتصاد خود نیست و به دنبال کشاندن شرقی‌ها به سمت اقتصاد خود است. اکنون احتمال همکاری شرکت های غربی با ایران کمتر خواهد بود. وی این موضوع را به دلیل وجود میراث تحریم‌ها و دشواری های مربوط به انجام بررسی اصل «مشتری خود را بشناسید» را دانست.

احمدی گفت: این قابل درک است که شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران اروپایی منتظر بمانند یا به کلی از بازار ایران دوری کنند. اما آنهایی که در واقع مشتاق کشف بازار ایران هستند، کشورهایی در آسیا مانند چین، هند، ترکیه، مالزی و حتی قطر به ویژه چین هستند.

علی احمدی این ایده را برای ایران مناسب ندانست و گفت: حرکت همه‌جانبه به سمت شرکت‌های شرقی نگاه درستی نیست چرا که همه شرکت‌های چینی در برابر تحریم‌های آمریکا سیاست یکسانی ندارند؛  آن‌ها تا زمانی که خطرات تحریم‌ها برطرف نشود، تمایلی به تعامل عمده با اقتصاد ایران نخواهند داشت. در مورد روسیه نیز باید گفت که ایران از قبل ارتباط چندان اقتصادی با روسیه ندارد.

انتهای پیام/

منبع : eslahatnews.com
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 28571 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
ایسنا 1 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 4 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 24 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 25 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 25 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 32 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 32 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
العالم 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
العالم 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
العالم 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
العالم 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]